19-01-12

Vellereux

We bevinden ons niet ver van houffalize in het dorpje vellereux.Met het wandelkaartje van http://www.ourthesuperieure.be/nd/frame.html in de hand vertrekken we op pad.Vellereux is een klein dorpje gelegen vlakbij de samenvloeiing van de twee Ourthes en redelijk hoog gelegen,al moeten hier geen al te zware hoogteverschillen overwonnen worden.

We spreken hier weer over echt ardeens dorpje met enkele huizen rondom de kerk en verder vele uitgestrekte weilanden omringd door bosrijk gebied,ideaal om te wandelen en te genieten van de natuur en de rust.

Hier bevinden zich twee wandelroutes vertrekkende aan de kerk maar gezien de afstanden vrij klein zijn hebben we de twee samengebracht tot één wandeling.

P8200931.JPGNet voor je het dorpje binnenrijd kom je aan deze splitsing ,waar ook wandeling 10 en 11 samen naar het dorpje gaan.Hier heb je plaats voor je wagen en kan je meteen wandeling 11,weg van het dorp volgen want het stukje vanaf de kerk kom je later op wandeling 10 wel tegen .Aan de kerk zelf kan je niet parkeren en voor je wandeling 10 aanvangt kom je terug op deze plaats en kan je desgewenst even iets uit de wagen halen om te eten en uitrusten op het bankje De eerste tocht vraagt weinig inspanning en neemt je verder weg van de bewoonde wereld

even terugblikken op het dorpje nadat we de het kruispunt overstaken kwamen we op deze landweg tussen de velden

Prachtige vergezichten kan je zeker verwachten maar wie bosrijk parcours verwacht komt hier een beetje bedrogen uit.Op vele plaatsen zie je nog restanten van wat ooit bos is geweest of stap je aan de rand van het bos.

Het blijven doorgaans goed begaanbare wegen al moeten we ook hier jammer genoeg weer vermelden dat kinderwagens en rolstoelen niet overal vlot doorgeraken .

We blijven de groene ruit volgen en zoals je ziet is deze weg vol begroeing en dus minder geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Deze wandeling is voor ieder die gewoon kan stappen gemakkelijk en je hoeft zeker geen ervaren wandelaar te zijn want echt hoogte verschillen zijn niet aanwezig en binnen het uur ben je weer aan de wagen.

P8200932.JPGZoals we in het begin reeds melden kom je terug op de plaats waar de wagen staat en kan je gebruik maken van het bankje om even te eten ,rusten of zomaar even genieten van de rust en de gezonde lucht

daarna gaan we links voor deze plaats de straat in en starten we wandeling 10(groene rechthoek) .Deze wandelroete is zeker niet langer maar wel iets meer hellend en een beetje moeilijker ter hoogte van het molenhuis.Daar moet je nl. afdalen via een redelijk smal pad .

Een prachtig zicht op Vellereux met centraal de kerk waarlangs je achterom richting "moulin de vellereux "stapt.

Wat later bereik je tussen de velden deze weg die de afdaling naar de molen inzet.Denk eraan bij regenweer kan het glibberig worden en prikkeldraad is niet de juiste hulp bij een afdaling.

Schrik ook niet als je beneden op het grondgebied van het gebouw komt want dat is toegelaten.Je gaat beneden naar links door de grote poort.De eigenaar verzoekt om deze weer te sluiten.Er is trouwens ook een wandelroute in de tegenovergestelde richting.

Eens buiten het domein ga je rechts verder langs de molen en volg je de weg naast het water

Zo zijn we weer wat verder langs de hoofdbaan gestapt tot aan het kruispunt terug richting Vellereux en na tocht van in totaal 50 min. waren we alweer bij de wagen.Tesamen zijn deze 2 tochten binnen de twee uur gemakkelijk te volbrengen en voor wie het liever klein en gemakkelijk wil houden heb je de vrije keuze welke je stappen gaat.

We wensen alvast veel wandelplezier en graag tot een volgende

Erik en Marina

11:14 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

de rust zelve daar....

mooie foto's en goede tips voor een wandeling ......