26-11-12

Bonnerue wandeling 8

P6270156.JPGDeze keer nemen we jullie mee op stap met het kaartje van L'Ourthe superieure waarvan we een wandelstartpunt namen te Bonnerue ,een dorp gelegen in Mabompré,een deelgemeente van Houffalize (Lux.)Het is de tweede maal dat we hier wandelen met vertrekpunt aan de kerk van het dorp.De vorige keer was enkele jaren geleden maar de startplaats zat nog wel vers in het geheugen.Toen (2009)gingen  we langs wandelpad nr 9 ,het blauwe kruis (pont de Bonnerue)Het was een stralende dag met veel zon ,helaas deze keer hadden we minder geluk Een verslag van vorige keer vind je terug in onze alfabetische lijst of via deze link http://ardennengenot.skynetblogs.be/post/7083530/bonnerue .

We kozen wandeling nr 8 ,aangeduid door een groen kruis met de benaming Nabiselle' en "pont de suhet"

Vanaf deze plaats vertrekken nog 3 andere wandelingen waarvan ééntje een groot stuk met de onze samengaat .Allemaal redelijk gemakkelijk en afstanden van 5 tot 9 kilometer

Het merendeel van deze tocht loop je langs rustige verlaten wegen met veel natuur , bos en rust.

Hier zorgde het kruisteken even voor verwarring want eigenlijk moet je hier links in gaan .Aan het einde van de wandeling kom je hier terug en volg je wel het kruis.Weer moeten we hier het nut van de aanschaf van een kaart  onderlijnen want als je het kaartje erbij neemt is alles duidelijk en kom je niet voor verassingen te staan.

Het verhaal achter deze wandeling dateert uit de tweede wereldoorlog.Je loopt in de bossen en volgt hetzelfde spoor van de US troepen die op jacht waren achter de duitsers naar de enige overgebleven brug van de streek.

Tot net voor deze plaatsaanduiding ging de wandelroute samen met nr7.Op die splitsing kan je nog beslissen de wandeling in te korten door rechts nr 7 aanduiding blauw wit blauw te volgen.

P8020473.JPGWie echter de tocht verder zet zal de beloning die deze streek aan natuurpracht te bieden heeft zeker weten te waarderen .Een wandeling van net 9 kilometer met de mogelijkheid de afdaling naar de brug en de prachtige rust en uitkijkpunten zullen nog lang als herinnering bijblijven.

En zo je kan zien is er her en der ook aan een rustplaatsje gedacht.Een zitje (ligje) voor twee met het geluid van het stromende water en dit alles omgeven door  prachtige natuur

Het geluid hoor je er zo bij ,wanneer je even uitblaast op de bank en de Ourthe haar eeuwige weg verder zet.

Na de rustplaats volgt de route naar boven via een goed begaanbare weg en kom je al snel uit het bos en loop de weg naar het punt waar de troepen destijds naar beneden de afdaling begonnen richting brug.

Hier moet je dan links afdalen ,echter dit hoef je niet te doen .We willen meegeven dat het hier om een redelijk moeilijk begaanbare weg gaat en het een eindeloze (dik 15 minuten)afdaling is .Hou er ook rekening mee dat je terug via dezelfde weg naar dit punt moet komen .

Telkens denk je dat je er bijna bent maar de werkelijheid is dat je helemaal tot beneden moet om de stenen brug te zien ,rechtsomkeren en klimmen om dan  terug de weg boven verder te zetten.

En dit is dan het bruggetje.aan de overkant kan je nog wel even verder stappen maar daar staan geen gegevens meer van op onze kaart ,dus .......

......dan maar weer naar boven

en nog even genieten van de prachtige omgeving.Daar zal men ,toen in het voorjaar van 1945 zeker geen oog voor gehad hebben .

eens weer boven gaat de weg vrij vlot en zonder enige moeilijkheidsgraad verder en vloeit wandeling nr.7 weer in onze route

en we langzaam maar zeker weer in Bonnerue aankomen.Het weer zat niet te best mee en we raden aan deze wandelroute op een zonnige dag te volgen .Wij zijn er zeker van dat het een geslaagde wandeling zal zijn die je desgewenst kan aanpassen voor wie de afstand wil inkorten.Er is voldoende bos om even in de schaduw te vertoeven en een stralende hemel zal de streek in een mooier kleurtje brengen