14-01-13

Fanzel (Erezée)

Gelegen in de provincie Luxemburg in Mormont ,een deelgemeente van Erezée aan  de rivier l'Aisne .Vlakbij de start vind je de kerk  Eglise Saint-Jean-Baptiste en net voor de brug kan je naast de weg gemakkelijk je wagen parkeren.

Met de kaart EREZEE-MANHAY  maison du tourisme "Le pays dOurthe et

Aisne"in de hand ontdekken we wandeling nr 12 "AL Coro"

P8170877.JPGDe tocht zelf loopt over een afstand van  8,5 kilometer maar we maakte een kleine lus net voor Mormont ,maar daar komen we later nog op terug

P8170897.JPGOp weg volg je de rood wit rood rechthoekjesprom10cresstemarg[1].gif

en zo kom je na de brug over de Aisne  al meteen op de juiste baan en ga je naar rechts bij het kruispunt.Deze wandeling loopt doorgaans langs autoweg en verharde of kiezelwegen die goed begaanbaar zijn .Ook qua verkeersdrukte valt het allemaal nog best mee en kan genieten van de prachtige omgeving.Wel verdiend het aandachtig te blijven op de routaanduiding want die durft wel eens te ontbreken.Wederom  vermelden dat een kaartje geen overbodige luxe is ,zeker wanneer je ook de lus wil maken

we volgen rue de Pierressart en ondanks dat deze weg goed begaanbaar is voelen we de helling goed in de kuiten.Deze weg blijven we volgen tot aan de splitsing ter hoogte van de col du rideux

terwijl we genieten van het prachtige landschap naderen we langzaam het kruispunt

Ter hoogte van de hoge mast slaan we rechts af en volgen de weg tot aan de volgende afslag die ons via een minder goed begaanbare kiezelweg weer laat afdalen

Deze weg BOIS DE GERARD volgen we tot aan de N876 daar sla je naar links en volg de weg .

Wat verder staat na de bocht de aanduiding om de baan over te steken en verder langs een soort van afwatergeul verder te gaan .Het is hier dat wij verkozen om de baan verder te volgen tot aan het kruispunt net voor de sportvelden.

Vanaf die plek vind je borden van wandeling nr.14;een blauwe ruit die je verder richting Mormont zal brengen

Net voor je in het dorp aankomt sla je rechts af naar beneden zo kom je terug in Fanzel

Natuurlijk kan je kiezen om de gewone route te volgen en niet de lus te maken maar de weg naar boven is eigenlijk een afwatering die tijdens hevige regenval het water moet wegwerken.Deze is niet zo goed begaanbaar.Ook kan je niet deze afdaling naar Fanzel gebruiken maar wel kiezen om langs Mormont te gaan .Wij ondervonden dat daar de wegaanduiding redelijk slecht is en je moet eigenlijk via een stuk priveweg die niet goed onderhouden is.Uiteindelijk kom je na veel moeite toch op deze afdaling uit ,vandaar dat we deze tip meegeven.

alvast veel wandelplezier en graag tot de volgende keer