27-03-15

Mousny ,Les Cailloux de Mousny

Mousny -Ortho ;La Roche en Ardenne - België, te bereiken via de N834 vanuit La roche

Een prachtige wandeling die je start te Mousny maar ook kan samenvoegen met andere wandelingen van het wandelkaartje van de streek. Dit kan je vinden in het infokantoor rue de centre 11 Ortho of het kantoor te La Roche.Deze tocht start vanaf het dorp richting le cailloux waarna de afdaling naar de rivier en het natuurgebied volgt.

DE wandeling kan je ook starten vanuit Ortho door wandeling 3 (blauwe kruis) te volgen tot aan de splitsing, zo bekom je meteen een wandeling van 10kilometer.Het is deze route die we zullen beschrijven We gaan vanuit Ortho een stuk langs de N843.

Wat verder ga je links naast de baan de weg op ,je volgt nog steeds wandeling nr3 Verder op de weg kom je een kruispunt tegen waar we even de wandelroutes verlaten .Wandeling 3 gaat daar naar links terwijl wij even via een verbindingsweg naar nr 1 wandelen .Blijf rechtdoor volgen tot het einde van de weg.

Aan het kruispunt gekomen ga je rechts en volg je de straat tot  je links de wandeling kan vervolgen via de weg .Als je op de juiste weg bent volg je reeds de wit-blauw-wit rechthoek en vind je wat verder Les blancs cailloux aan de rechter kant.

De legende wil dat het hier gaat om een versteende herder met zijn dieren Hij zou een steen naar een pelgrim geworpen hebben en deze had terug geworpen en de herder geraakt met  deze steenformatie als gevolg.In elk geval mag je hier even het pad verlaten of even uitrusten op het bankje.

Daarna komt de afdaling .Tot nu was de wandeling vrij gemakkelijk maar vanaf hier moeten we waarschuwen dat zowel de afdaling als later de klim wel een beetje inspanning vergen.Met de kaart in de hand zal je zien dat wie niet tot beneden wil gaan hier naar links via de tegenovergestelde richting van nr. 2 naar het dorp kan gaan.Dan kom je wel niet aan het watervalletje .

Het is mooi en rustgevend maar wel gevaarlijk en soms glad.Hier moet je echt uitkijken hoe je gaat en waarop je stapt.

Blijven afdalen tot aan de Ourthe  en een stukje blijven volgen.Wat verder begint het klimwerk dat soms wel heftig is maar het is de enige terugweg en zo bereik je na veel inspanning het dorp

Dit is meteen het einde van wandeling nr 1 ,dus wie gestart is zoals wij in Ortho, moet een stukje meelopen met de start van nr1 tot aan het kruispunt waar je de nr1 het eerst tegenkwam .Zo ga je terug naar Ortho en kom je weer aan het kruispunt waar je nr 3 had verlaten.Wil je de wandeling nog langer maken volg daar dan nr3 het blauwe kruis verder naar rechts .Wij gingen gewoon rechtdoor naar Ortho langs dezelfde weg zoals we gestart waren.Nogmaals koop de kaart , zeker wanneerje routes wil samenvoegen zo kom je zeker terug bij je wagen

We blikken terug op een mooie wandeling in een prachtige streek,voor niet ervaren wandelaars raden we aan de afdaling niet te doen en de weg naar Mousny te volgen net voor de afdaling. Voor de volledige wandeling voorzie stevige wandelschoenen en drank voor onderweg.