20-02-15

Rendeux wandeling Nr 1

We bevinden ons vlakbij onze vaste stek tussen Hotton en La Roche Een streek waar nog veel natuur en weinig bewoond gebied te vinden is

Graag tonen we enkele beelden van onze voorjaarswandeling te Rendeux.Vertrekpunt Moulin de Bardonwez, Bardonwez, 2 in Rendeux ofwel start je aan het info kantoor te Marcourt.Een wandeling die je kan combineren met een bezoek aan het arboretum Lenoir.Volg de blauwe rechthoek(wandeling RD1 wandelkaart Rendeux-Marcourt )ongeveer 10km.Deze wandeling neemt je mee langs bosrijk gebied met prachtige verzichten.De afdaling langs de achterzijde van Marcourt en de terugweg kan je eventueel langs de fietsweg over de houten brug te Rendeux ofwel de gewone route langs de Ourthe volgen

Vanaf de start ga je langs het arboretum en moet je eigenlijk steeds klimmen langs zanderige maar toch redelijk goed begaanbaar wegen

de weg rechts blijven aanhouden tot je boven bent vlakbij de vakantiehuizen

Hier staat alvast een bankje voor wie even wil uitblazen en het klimmen is hier alvast afgelopen .De rest gaat ofwel bergaf ofwel vlak vanaf Marcourt en loop je langs de fietsweg terug richting start

In de verte zie je de kapel Saint Thibaut (witte stip)waar we ook reeds een wandeling naar beschreven hebben en die je eveneens  start te Marcourt. Moet je zeker doen al was het alleen al voor het prachtige overzicht van de omgeving.

Ook op deze tocht krijg je eens boven gekomen een prachtig beeld van al de omringende natuur en vooral geniet je van de rust.

afdalen langs achter Marcourt

Eens beneden gekomen ga je over het bruggetje en volg de Ourthe stroomafwaarts tot net vor de houten brug.

Hier moet je de keuze maken,ofwel volg je over de brug (zie foto)de fietsweg ofwel ga je verder langs het bos naast de rivier tot aan het vertrekpunt

wat ook je keuze mag worden ,de weg is aangeduid en je moet eigenlijk ofwel de verharde fietsweg ofwel de aardeweg naast de Ourthe volgen

Veel wandel plezier en graag tot een volgende

09:55 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-01-15

Hogne prov.Namen

We bevinden ons vlakbij de N4 op enkele kilometers van Marche en Famenne.Hier vertrekt vlak naast het kerkje een korte rustige (ong7 km.) wandeling langs een ligt hellend parcours. Er is parkeerplaats en het kerkje is door zen scheve toren duidelijk herkenbaar vanaf de N4.

IMG_0650.JPGNeem de afrit Waillet ,Hogne en rij naar Rue des Troi Chénes .De wandeling begint aan het kruispunt Waillet en de N4 .Even volg je de berm van de N4 richting Namen.

Soms gaat het even wat bergop ,vervolgens weer een daling maar al bij al valt het best mee en kan je deze tocht alweer een perfecte gezinswandeling noemen.Doorgaans goed begaanbare wegen en een steeds veranderlijke omgeving.Even ondervonden we hier wat geluid van de autoweg als hinderlijk maar eens wat verder weg verging het geraas van de auto's en werd vervangen door het rustgevend geluid van de natuur.

De te volgen route is duidelijk aangeven door een blauwe rechthoek.Hou er echter steeds rekening mee dat  eventueele boomkap de bordjes doet verdwijnen en dat een kaart bij de hand hebben geen overbodige luxe is.Wanneer je meer dan 20 minuten geen bordje meer vind keer dan voor alle zekerheid terug naar het vorige en probeer opnieuw ,mischien zit het ergens tussen de bladeren verscholen.

Ook deze wandeltocht maakt deel uit van de wandelkaart Somme-Leuze waar we eerder ook wandelingen beschreven zoals Nettinne,Waillet,Sinsin,Moressée enz.die je kan terug vinden in onze alfabetische lijst.Het meerendeel van de wandeling op deze kaart zijn redelijk gemakkelijk en goed aangegeven.

Nog een extra pluspunt van de kaartaankoop is dat je meerdere wandelingen kan samenbrengen en dusdanig voor wie graag grote tochten maakt deze kan samenstellen volgens eigen kunnen.

Regelmatig beleef je hier een afwisseling van bos en open gebied met mooi streekoverzicht .

Soms via gewone aardeweg dan weer langs asfaltwegen gaat de weg verder richting Waillet.Af en toe kom je op wegen die ook deel uitmaken van andere tochten van deze kaart en wie regelmatig meerdere van deze routes volgt zal wel eens een déjà-vu gevoel krijgen maar de echte natuurwandelaar blijft gewoon genieten.

Het laatste stukje vonden we een beetje ééntonig maar het zonnige weer en de goede rustige weg maakte het allemaal weer goed Kort samengevat was het een mooie rustige wandeling met oog voor natuur en afwisseling. Geen grote moeilijkheidsgraad ,goed aangegeven en te combineren met andere wandelroutes van de kaart mogen we dit zeker een aanrader noemen.

Het kaartje kan je alvast vlakbij aankopen op volgend adres

Rue de l'Eglise 4
5377 HEURE (SOMME-LEUZE)Belgium

Veel wandelplezier geniet er van en graag tot een volgende keer

Erik en Marina (wandeltocht gedaan zomer 2014)

17:51 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-11-14

Nettinne wandeling nr2

Het best te bereiken via de N4 en de afrit Durbuy kom je al snel ter plaatse.

de start van deze wandeling is net over het bruggetje over de Rau d'heure waar je wel een plaatsje zal vinden voor de wagen

Het gaat hier om een redelijk gemakkelijke wandeling die over grotendeels verharde wegen loopt. Niet al te overdreven hellingen zorgen er voor dat we dit mogen omschrijven als een echte familiewandeling over een afstand van 6 km.

even voorbij de start gaat het meteen licht bergop richting kerk .Eens boven hou je rechts aan vanwaar alweer een afdaling ,ditmaal langs aardeweg  half met kiezel overgoten tussen de velden.

IMG_0822.JPGVermelden we dat hier een groen rechthoek onze te volgen weg aangeeft .Aan het einde gaan we naar links en vervolgen we de route via de asfaltweg Nog even meegeven dat we ook deze wandeling te vinden is op de wandelkaart van Somme Leuze die je kan afhalen enkele kilometers verder op het kantoortje te Heure.

Wie hoop een bosrijke wandeling te beleven komt hier wel een beetje bedrogen uit maar enkele mooie verzichten mag je wel verwachten. Zo ook een mooi zicht op het dorpje zelf als een overzicht van deze omgeving.

Vanaf dit punt volgt nog een afdaling en kom je terug in het dorp uit. Via nog een toertje langs de kerk gaat men terug via de dorpskern naar het vertrekpunt waar de Rau d'heure rustig verder kabbelt.

Ondanks het een vrij korte wandeling was en ook niet echt als een natuurtocht

mag beschreven worden beoordelen we deze toch tot een mooie gezinsuitstap.Van hieruit kan je gemakkelijk naar Durbuy of Hotton rijden om er een geslaagde daguitstap van te maken

Wandelgroetjes

17:50 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-07-14

Somme Leuze

Als laatste wandeling voor de zomer nemen we jullie nog eens een keertje mee op de grens van de Prov.Namen - Luxemburg met een wandeling van het kaartje waar we reeds meermaals deze omgeving mee bezochten.

Denken we maar aan  de wandeling van Sinsin,Waillet ,Baillonville, Moressée,Bonsin enz. die we reeds uitvoerig beschreven op deze site.

sl.jpgSomme Leuze en al de andere wandelingen kan je best bereiken door de afrit Durbuy te nemen vanaf de N4 of de oude baan Luik -Marche en Famenne en in het info kantoor van Heure kan je de wandelkaart verkrijgen. Stuk voor stuk redelijk gemakkelijke wandeling met een gemiddelde van 8 kilometer via doorgaans goed begaanbare wegen en niet al te hevige hellingen.Geschikt als gezinsuitstap en probleemloos te volgen voor de beginnende stappers want alles is duidelijk aangegeven

Starten doe je aan de voet van St-Remy kerk waar je de weg moet oversteken en vandaar gaat het langzaam maar zeker bergop gedurende 1 kilometer naar Planceneux

vanwaar we een prachtige kijk op de omgeving onder ogen krijgen.Even achterop kijken en je ziet Somme Leuze beneden in de verte baden in de zomerzon.

Wat verder gaan we rechtsaf

onderdoor de autoweg richting Moulin de Leuze

en zoals je ziet steeds goede en rustige wegen.Het enige minpuntje is het geruis van de autoweg die we later alweer onderdoor moeten gaan.

Hier moet je gewoon de weg oversteken maar wie wil kan ook gewoon links afslaan en de weg blijven volgen. Hou wel rekening met een redelijk drukke straat maar wie de route blijft volgen moet even verder goed opletten want daar is het even niet zo goed aangegeven.

Ook wij ,en later zagen we er nog die dit kruispunt voorbij gingen en richting bos liepen.Hier moet je dus wel degelijk naar links en wat verder afdalen.

Aan het einde van de weg ga je rechtsaf richting start .

Wij vonden het alvast een mooie wandeltocht

Rest ons enkel nog een prettige en zonnige zomervakantie te wensen en graag tot in het najaar want dan hopen we weer nieuwe wandelingen online te zetten.Maak er alvast iets moois van en mochten jullie één van onze wandelingen ondernemen laat dan eens iets weten.........

groetjes

15:49 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-05-14

Hotton-Fond des Trottes

Het is alweer een tijdje geleden dat we deze streek bezochten maar steeds keren we met onze aller eerste wandelkaart terug naar Hotton en omgeving .Wandeling  Fond des Trottes (ong 8 km.) is echt een aanrader voor de wat meer ervaren wandelaar omdat hier wel rekening moet gehouden worden met hellingen die wat meer inspanning vragen .Wel krijg je een prachtig zicht over de omgeving en de minder ervaren stapper kan halverwege de tocht terug langs de weg naar het vertrekpunt.Starten doe je vlakbij Rue Haute 4  Syndicat d'initiative Hotton
waar (behalve tijdens de markt )voldoende parking voorzien is.

Van hieruit ga je naar de brug en steek de Ourthe over en ga dan linksaf richting La Roche .

Ter hoogte van de gebogen brug steek je de baan over en volg je de weg richting P4171159.JPGhet gemeentelijk park (Arboretum).

De wandeling is goed aangegeven door een vertikale blauwe rechthoek.Het park ligt boven en bevat een prachtig bos en op meerdere plaatsen vind je er informatie over de planten en bomen die je langs de route tegenkomt.

de nodig banken staan her en der zodat je kan genieten van de rust en de natuur.

Een uitkijktoren laat je genieten van een prachtig verzicht en een blik over Hotton

Vandaar gaat het verder richting de Britse Militaire rustplaats via de Rue de la libération waar we wat verder alweer links de straat verlaten richting de grotten duizend en één nacht

De grotten en de bijhorende parking ga je gewoon voorbij en volg verder tot je weer aan de Rue de la Libération kom en ga linksaf verder langs de baan .volg de blauwe rechthoek wat verder alweer naar links en wat later volgt de afdaling .Let op want het is ook een deel van een mountainbike route en die komen soms met hoge snelheden naar beneden en remmen is daar bijna onmogelijk.

Beneden gekomen volg je even de verharde fietsweg die je brengt tot aan de Rue de laRoche

Hier steek je opnieuw de weg over en volg terug richting Hotton .Wat verder moet je rechts de straat in richting Chateau d'Heblon Nu moet je beslissen of je al dan niet verder gaat .Er staat nog een stevig partijtje klimmen en dalen op de kaart maar ook prachtig verzichten en natuur.Anders ga je gewoon rechtdoor en kom je weer aan de brug van Hotton.

Wie verder gaat zal de Ourthe opnieuw oversteken via dit kleine brugje en het prachtig kasteel bewonderen.

En hoe hoger men gaat des te mooier het uitzicht.Ook krijg je een mooi overzicht op de oude steengroeve waarachter de grotten zich verschuilen.

Nog even uitblazen en dan opnieuw afdalen naar de N807

En dan de weg volgen tot je weer de Rue Haute bereikt en waar de wagen en de eventuele afhakers staan te wachten.

Vergeet niet voor de wandeling eerst een wandelkaart te bevragen

Rest ons nog een mooie wandeling te wensen en graag tot een volgende keer

11:11 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-03-14

Sinsin wandeling nr.12

We hadden de vorige keer de belofte gemaakt een staartje te maken aan wandeling nr1 te Sinsin en belofte maakt......inderdaad.Om deze twee wandelingen samen te voegen raden we wel de wandelkaart aan maar voor wie het toch zo wil proberen kan je altijd na de afdaling van wandeling nr1. ipv naar rechts naar links gaan .De start bevind zich op het kruispunt  Rue Nestor Bouillon - Rue Du Relais.Een welliswaar korte tocht die evengoed zonder combinatie kan gemaakt worden maar na 4 kilometer is het dan wel afgelopen.De twee samen mag je met aansluiting erbij op een 13 kilometer rekenen.

Aan het vertrekpunt kan je na tocht nr1 alvast eerst even uitblazen om daarna gewoon het kruispunt over te steken .

Hier volg je even de zandweg die wat verder onder de N4  loopt en waar je dan even parallel met de autostrade in de richting van Marche loopt .

Op het moment dat wij daar waren was men nog met grote werkzaamheden bezig dus de plaats zal er wel een iets anders uitzien.De tunnel is er zeker nog en de aarde weg is mischien ondertussen verhard.Uiteindelijk kwamen we ook op asfaltweg. Rustig wandelend tussen weiden volgen we de rode rechthoek die ons verder laat genieten van een prachtig landschap .We stappen richting het kleine dorpje" le Basses" .

Wie hier hoopt op een boswandeling komt wel bedrogen uit al zijn de sparrenbomen talrijk aanwezig.De weg blijft steeds verhard en verkeer is niet aanwezig.

Deze wandeling moet het vooral hebben van de prachtige verzichten ,de rust en de mooie omgeving .Ook voor wie eens een korte wandeltocht wil maken met het gezin of zoals eerder beschreven om wandeling 1 te verlengen is dit een aanrader.

Nog voor je in Le Basses aankomt heb je echt wel prachtige verzichten gehad zowel richting Luxemburg als richting Namen.

Plaatsen zoals Marloie, Nassogne ,Waha en Marche en Famenne zijn met het blote oog zichtbaar.

De terugweg kan je in grote lijnen vergelijken met de heenweg m.a.w. goede wegen ,rust ,natuur en enkele mooie beelden in de verte.

Wat verder gaat men opnieuw door de tunnel en dat betekend ook meteen het einde van deze korte maar toch wel mooie wandeling

Wil je nog meer info van deze streek of een wandelkaart .

Prettige wandeling en alvast bedankt dat je hier was

11:22 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-03-14

Sinsin Nr1

Een prachtige familietocht van 8 km. ,dat is wat we hier in enkele beelden willen brengen We bevinden ons in de prov.Namen vlakbij de grens met Prov.Lux.Met het kaartje van Somme Leuze waar we reeds meermaals mooie plekjes van de ardennen mee bezochten zoals (zie alfabetische lijst) Heure,Baillonville,Waillet en Moressée.Het best te bereiken als je op de N4 de afrit van Dubuy neemt .Zeker wanneer je eerst nog de wandelkaart wil afhalen ,dan rij je verder langs de N929 richting Heure  "Syndicat d’Initiative DE SOMME-LEUZE" Rue de l’Eglise 4 - 5377 HEURE

P7160962 x.jpg

Een kaart geeft veel voordelen want het volgen van de route is eenvoudiger en je hebt de mogelijkheid om meerdere wandelingen te combineren.

Vertrekken doe je aan de kerk

Hier vind je wel een plekje voor de wagen en kan je al genieten van de rust die deze omgeving te bieden heeft

We volgen de gele rechthoek richting Waillet ,het begin nog over asfalt maar later ga je op zanderig of leisteenachtige wegen.

Eens voorbij het kruis kom je in een heel andere omgeving en begint het landelijke plaats te maken voor meer bosrijk gebied.

Nog steeds redelijk begaanbaar en vooral op warme zonnige dagen een welkome afkoeling .Wel moet je rekening houden met een klein hoogte verschil ,maar echt zware klim of dalingen hoef je op deze wandeling niet te verwachten

Ondanks men niet ver van de N4 stapt kan je toch genieten van de rust.Het stuk door het bos loopt ongeveer over 3km.

Wat niet wil zeggen dat de niet beboste stukken minderwaardige zijn .Zoals hier, waar een prachtige open vlakte een mooi zicht kan opleveren.

Tussen de velden loopt een vernieuwde asfaltweg waardoor je rustig zonder hindernissen kan rondturen naar alle richtingen terwijl je verder gaat.

Ook de laatste kilometers van deze wandeltocht blijven boeiend.

Het laatste stuk ,de afdaling laat je dan weer genieten van een mooi panorama over het dorp

Zo kunnen wij deze wandeling in schoonheid afsluiten en hopen dat ze ook bij U heeft kunnen bekoren.

Wil je meer info dan geven we alvast volgende link

De volgende keer laten we alvast nog een stukje van een aansluitende (kortere)wandeling zien,

groetjes en geniet van je wandelingen

09:09 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-01-14

Champlon-Famenne

Champlon-Famenne is een klein dorpje nabij Marche en Famenne(prov.Lux.) gelegen aan de zuidoostelijke kant van de Famenne zo'n 2,5 kilometer ten oosten van het centrum van Waha en wordt omringd door de bossen van Chardonne, La Grande Namuroise en La Rochette.Met de wandelkaart Marche en famenne in de hand starten we deze korte maar mooie wandeling aan de kerk te Champlon-Famenne.We leggen de nadruk op famenne om niet te verwarren met het verder gelegen dorp Champlon'Tenneville". Een korte(5,5km.) gezinswandeling met de naam jonquille nr 16 van de kaart.

Het grootste deel van de wandeling loopt over asfalt of deels verharde wegen en van veel hoogteverschil is ook hier weinig te melden.

Natuurlijk,we zijn en blijven in de ardennen en helemaal plat is onmogelijk maar voor een gezinswandeling moeten we denken aan jong en oud ,ervaren of onervaren wandelaars ,wel deze tocht is dan een goede keuze.

Je wagen kan je achterlaten aan de kerk of langs de overkant van de straat

Volg de rode pijl al dan niet met het nummer 16 en soms ook de naam van de wandeling Jonquille .De route is redelijk goed aangeduid en ook na regenval kan je de weg met droge voeten verder zetten.

Veel natuur in de omgeving maar niet echt een bos of natuurwandeling.

Al is een bos nooit echt ver weg en kan je genieten van rustige goed begaanbare wegen met zo nu en dan enkele mooie verzichten

Vele wandelingen van deze kaart zijn gelijkaardig al zijn de afstanden wel wat groter en heb je soms wel even een helling maar meestal krijg je dan prachtige verzichten zoals o.a te Waha (zie onze alfabetische lijst)

Regelmatig een zitbankje onderweg

Wij vonden deze wandeltocht een beetje kort maar met de kaart bij de hand kan je zo een andere wandeling uitkiezen of eventueel eens een bezoekje brengen aan Marche en Famenne en ze winkelstraatjes

Meer vind je zeker via;

Enkel wandelingen in de buurt

Alvast veel wandelplezier en graag tot een volgende keer