04-12-13

Humain (daphnée)

Een mooie gezinswandeltocht van een kleine 8 kilometer.Het bosrijk gebied bevind zich in de streek van Marche en Famenne in deelgemeente Humain waar wandeling 13 ,genaamd "Daphnée vlakbij de kerk vertrekt .

Dwars door Bois du Comble en zonder al te veel helling langs goed begaanbare wegen .

Het is soms wel even zoeken naar de wegmarkering dus ook hier is een wandelkaart echt wel geen overbodige luxe. Deze kan je alvast verkrijgen op het kantoor voor toerisme ,Place de l’Etang, 15 B-6900 Marche-en-Famenne.

Even de weg volgen maar al snel verlaat je de bewoonde wereld want..........

5 minuut verder ziet de omgevng er al een pak groener uit en veranderd de asfaltlaag zich in een spoor van verharde kiezellaag .

en zal je omgeven door bos en struiken de weg vervolgen in een oase van rust.

Een erg geschikte wandeling op zwoele zomerdagen want het bos zal de hitte en her felle zonlicht dempen. 'Zorg wel voor degelijke schoenen na regenval"

en zoals je ziet steeds gemakkelijke en goed begaanbare wegen

Een stevige brug zal ervoor zorgen dat de voeten droog blijven.Na het bruggetje isde weg wel smal vandaar dat rolstoel gebruikers helaas ook hier weer niet verder kunnen.

en zo kom je een kleine 2 uur later terug waar deze prachtige wandeling begon.

We blikken terug op een korte wandeling voor jong en oud met de nadruk op goede wegen en veel natuur waar niet echt fisiek of inspanning voor nodig zijn . Ieder die 10 km.kan stappen zal zonder moeite deze wandeltocht volbrengen.Het belangrijkste is niet de snelheid ,maar wel genieten van de rust  de omgeving en vooral dat het prettig en ontspannend blijft.

Wij wensen je alvast veel wandelgenot.

15:29 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

16-09-13

Manhay -nr 23 Derieux

We bevinden ons wederom in de omgeving van Manhay (zie alfabetisch lijst) en steeds weet deze plaats ons te verbazen door zijn prachtige en natuurrijke omgeving .De start bevindt zich aan de N30 op het kruispunt ter hoogte van de Vieux Chemin de la Vaux .Je kan gewoon niet voorbij rijden want op het kruispunt zie je een enorme hoop boomstammen (julie2013)en op de hoek aan de overkant een benzinestation.

P7201003.JPGOp het bord aan het vertrek kan je de route even bekijken maar we raden toch de wandelkaart "Erezée-Manhay"aan zodat je zeker bent van de juiste weg.Volg de rode ruit langsheen een traject van om en bij de 10 kilometer op redelijk goed begaanbare wegen met niet al te grote moeilijkheidsgraad.

Zoals vermeld gaat het eerste stuk langs de vieux chemin de la vaux (foto bovenaan) en wat verder voorbij 'Rue du Tronleu' ga je naar rechts

P7200989.JPGDit is zowat het laatste stukje asfaltweg en verlaat je de bewoonde wereld

Prachtige verzichten ,stukken bos en open vlakte zijn zowat de samenstelling van deze wandeltocht die je ook volop laat genieten van de rust en de zuivere lucht  .

Even verder zal wandeling 22 samen de tocht verder zetten doorheen het bosrijke pad  en stappen samen terug richting  de N 30 waar de twee terug uit elkaar zullen gaan   want nr. 22 gaat verder door langs de weg

Onze tocht gaat naar rechts lang de baan verder die we best oversteken want een beetje verder moet je toch links aanhouden en ook voor de veiligheid is dat langs deze toch wel drukke baan de beste optie.

Dan begin je aan de afdaling die je langsheen de boomkwekerij naar het dorpje Vaux- Chavanne zal loodsen  wat meteen ook het laagste punt is.

Nog steeds goede wegen en alles netjes aangegeven wat dit zeker tot een geslaagde uitstap maakt.

even uitrusten op het bruggetje

Even nog een kapelleke (nee geen café) op de gevoelige plaat zetten en dan beginnen we aan de langzame klim die je een klein halfuurtje later terug bij de wagen zal brengen.

Al bij al een mooie wandeling die je enkele uurtjes laat genieten van een gevarieerde omgeving zonder al te veel inspanning .

veel wandelplezier

16:37 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-08-13

Ligniéres (Marche en famenne)

Niet in alleen in Zwitserland maar ook in Belgisch Luxemburg vinden we dit kleine dorpje,een gehucht van Roy en deelgemeente van de Belgische gemeente Marche-en- famenne .Het best te bereiken via de N4 en afslag La Roche nemenP8060211

in het dorpje aan de kerk vertrekken 2 wandelingen .Wij kozen wandeling 22 die ons op punten bracht die we nog nooit gezien hadden alhoewel deze plaats maar op enkele kilometers van Rendeux verwijderd is.

De wagen konden we naast de kerk parkeren om vandaar aan de wandeling te beginnen

Vermoedelijk het dorpje Bande dat we hier in de verte zien

Het was hier dat we de verharde weg verlieten.

ondanks we al een stukje uit de bewoonde wereld waren werden we toch geconfronteerd met de moderne watervoorziening.Het is ons meermaals opgevallen dat zelfs in de dichtsbegroeide bossen er toch ooit ondergronds riool,water en stroomleidingen werden aangebracht.Soms worden die aangegeven door paaltjes met codenummers.

De bedoeling van deze schuilplaats is wel erg duidelijk.Ruiters kunnen hun paarden vastmaken en zelfs BBQ is er mogelijk.Handig als het begint te regenen.Wij hadden die dag gelukkig geen afdak nodig al was de zon soms ook wel hevig.

Hier zijn we zowat halverwege van de wandeling

Rustige wegen ,van verkeer was helemaal geen sprake

Zicht op de dorpskern.Ook hier dat rusgevend en zorgeloos gevoel

Ondanks dat we weinig door de natuur gingen en dus meer via de gewone wegen waren wre toch steeds door mooie en natuurvolle lanschappen omgeven.Deze wandeling kan aanzien worden als een ideale familie uitstap en is ook geschikt voor diegene die het klimmen en dalen liever aan anderen overlaten.

Met deze hopen we alweer een goede wandeltip voor de ardennenbezoekers online geplaatst te hebben

tot een volgende en veel wandelplezier

Erik en Marina

16:07 Gepost door Erik en Marina in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

24-06-13

petit-Han wandeling 7

Ook ditmaal beschrijven we een korte wandeling en begeven we ons op eerder gezien terrein waar we een samenvloeing van diverse wandelroutes samen brachten in 2009 zie 'Grandhan' in onze alfabetische lijst

Chêne à L'image ofwel wandeling nr.7 vertrekt in petit-Han aan het voetbalveld vlakbij het schooltje waar zich ook een ruime parking bevind.Het gaat hier over een luswandeling van om en bij de 7 km. dwars door het bos .De wegen zijn doorgaans breed en redelijk goed begaanbaar behalve het laatste stuk dat ook na lange droogte nog vrij drassig blijft.Meestal kan men wel een weggetje parallel net naast de route vinden zodat het al bij al nog wel meevalt.Klimmen en dalen is er op deze wandeling niet bij.Let wel op dat je de markeringen niet uit het oog verliest want de bordjes met de rode ruit hangen soms wel een beetje tussen de bomen en struiken verscholen Het laatste stuk volg je de vernieuwde fietsroute richting Durbuy en je komt vanzelf weer op de parking uit .

De weg die vanaf het begin vrij breed en half verhard is volg je ongeveer 2km.

daarna ga je rechts en volg je verder deze gelijkaardig weg door het bos

Een kaart van de wandeling is wel aan te raden en anders raden we aan het plannetje aan de start eers eens goed te bekijken want de bordjes geraken stilaan verstopt achter het groen.

Na ongeveer 10 minuten kom je op dit kruispunt waar zich op de hoek een bankje bevind.Vermoedelijk kan je hier ook wel langsgaan om alzo het drassig stuk te vermijden maar wij zijn dit punt gewoon voorbij gegaan en wat verder  rechtsaf de gewone route blijven volgen

enkel rust en natuur vergezellen op deze tocht

Hier naar rechts dus

en meteen een minder vriendelijk omgeving voor de schoentjes.Gelukkig ziet het er veel erger uit dan het allemaal is want links en rechts vind je regelmatig een oplossing om de schoentjes na de wandeltocht nog bruikbaar te houden .Let wel dat je de echte route niet uit het oog verliest.

Wat verder ,als je de weg juist hebt gevolgt kom je aan op het punt waar de wandeling naar verwijst.Dit staat hier zo al vele jaren en af en toe branden de kaarsjes zelfs.

wat verder is de toestand van de weg al veel beter en is dus het ergste voorbij

ook is het echte bosgedeelte voorbij en kom je in meer open gebied en wat verder loop je recht op de nieuwe fiets en wandelroute

Ook hier weer naar rechts en volg richting Durbuy.Vanaf nu blijf je dit pad volgen en uiteindelijk zie je het voetbalplein en de parking alweer rechts naast de weg .Wij blikken alvast terug op een aangename boswandeling en zijn deze wandeling met droge voeten kunnen beeindigen Een tip die we willen meegeven ,neem een wandelstok mee want dat is handig om een steunpunt te hebben op lastige plekjes

veel wandelgenot ,

13:12 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-05-13

Waillet ,wandeling nr4

We krijgen regelmatig de vraag om korte wandeluitstapjes te brengen die toegangkelijk zijn voor jong en oud.In de ardennen zijn die echter zeldzaam doordat je ook liefst dwars door de natuur gaat en ook nog prachtige verzichten wil bewonderen.We vinden er soms toch die ook echt aan de vraag voldoen en die willen we dan delen in de hoop dat ieder deze plekjes kan ontdekken.

Deze wandeling loopt over een 5,5 km. en is redelijk gemakkelijk en goed aangegeven.

We bevinden ons op een 4 tal kilometer van Marche en Famenne vlakbij de N4 in een deelgemeente van Somme Leuze vlakbij Baillonville ,Heure en morresée

(zie ook in onze alfabetische lijst) in de provincie Namen.

Het best begin je de tocht hier in de Rue De La Briqueterie waar je normaal wel een plaatsje voor de wagen zal vinden.

Het kruispunt oversteken en de asfaltweg blijven volgen.Volg de bordjes met de groene rechthoek .Het is handig dat je in het infokantoor voor toerisme te Heure eerst de wandelkaart gaat halen , zo kan je indien je wenst de tocht verlengen door samenvoegen van een andere wandeling.

Dit is het enige stuk van de tocht dat wat helling heeft  en loopt zowat een kilometert zacht bergop

even achterom kijken en dan krijg je meteen een zicht over de streek

Steeds verharde weg die stilaan op zen einde loopt en je op het hoogste punt van deze route brengt

P5090856.JPG     P5090857.JPG

Net voorbij het huis ga je rechts het bospad op dat je ook ongeveer een 2 kilometer zal blijven volgen.Het is op deze plaats dat meerdere wandelingen samenlopen

Een mooi rustige bosweg ,goed begaanbaar maar alweer niet geschik voor rolstoelgebruikers. Kinderwagens met grote wielen oké indien er iemand even mee kan dragen over een stuk van ong.150 meter

Op het einde van de weg staat dit kruis en het is op dit punt dat de wandelingen weer uit elkaar lopen.De gele gaat richting Baillonville (zie http://ardennengenot.skynetblogs.be/archive/2013/01/25/ba... )

wil je de groene rechthoek volgen ga je naar rechts en volg je de afdaling terug naar de start.

Verleng enkel de wandeling als je de kaart hebt zodat je de afstand kan bereken.Moest je bv. de gele rechthoek volgen dan maak je deze alvast 9 kilometer langer.

wat verder krijg je dit prachtig zicht met in de verte Hotton

en als je even van de weg afstapt

zie je net tussen de bomen door richting Marche ,het torentje naast de N4

10 minuutjes later komen we weer aan te Waillet ,na een korte maar toch wel best aardig familiewandelingetje

meer info http://www.somme-leuze.be/loisirs/tourisme/syndicat-dinit...

Veel wandelplezier en geniet van de natuur

09:49 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

24-04-13

Engreux wandeling nr 5

De winter wil maar niet voorbij gaan en ook de gezondheid laat te wensen over.De weervoorspellers hebben het steeds over redelijk zonnige midweeks maar voor het weekend wil het maar niet lukken.Steeds veel te lage temperatuur en zwaar bewolkt tot regenachtig met de nodige vorst (niet de koning) aan de grond.De Natuur loopt daardoor ook zowat 3 à 4 weken achter en van bladgroen is er nog niet veel te zien.Toch kunnen we niet blijven binnenzitten en kiezen we voor korte wandelingen .

Deze wandeling kan je het best met de wandelkaart van http://www.ourthesuperieure.be/ .Zo kom je steeds weer op de juiste bestemming terug.De wagen kan je parkeren aan de kerk en aan de overkant naast de herberg vind je de juiste wandeling en richting die je moet hebben.

Engreux is een klein dorpje gelegen tussen de ooster en wester ourthe in de buurt van Mabompré, Bonnerue en Nadrin nabij de barage van Nisramont.Het hoogste punt bevind zich op een kleine 500 meter De blikvanger in het dorpje is de kleine kerk met prachtige raampjes,weer echt iets voor de ardennen.Vanaf deze plek starten verschillende wandelingen .Wij plaatsen alvast enkele foto"s van wandeling nr 5 zodat je een zicht over de omgeving kan bewonderen

De wandeling zelf is vrij gemakkelijk en verloopt veelal over verharde wegen

Duidelijk,het is nog geen lente en die gure noorderwind waar de heer Tura het over had snijd door merg en been.

Af en toe loop je even door het bos maar ook daar zijn de wegen goed begaanbaar.

Wij hebben al meermaals wandeling in Engreux gemaakt en vinden dit één van de mooiste plekjes uit de omgeving al is er van toerisme en drukte helemaal geen sprake.Enkel wandelaars kom je er tegen en in de zomer is het soms moeilijk een plaatsje op het terras van de herberg te bemachtigen.

De afdaling naar de molen hebben we er niet bijgedaan want het was echt te koud maar we zullen zeker nog terugkeren om het verhaal te vervolledigen.Het laatste stuk van de wandeling wil dat je de weg verlaat en via een smal wegeltje dat deel uitmaakt van de fietsroute de weg verder zet maar je kan evengoed de weg blijven volgen tot in het dorp.

Wij kijken alvast terug op een mooie korte wandeling in een prachtige omgeving en weten nu al zeker dat we er nog meer zullen komen.Jammer dat het veel te koud was ondanks er reeds april op de kalender stond

Zie ook een vroegere wandeling te Engreux  in ons archief ; http://ardennengenot.skynetblogs.be/post/6463187/engreux

Veel wandel plezier

15:57 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-02-13

ardennen-wandelingen

Wegens operatieve ingreep kunnen we momenteel geen nieuwe wandelingen online brengen

wel even meedelen dat we ook informatie over de ardennen via Facebook-pagina " ardennen-wandelingen " brengen ,dit via samenwerkingsverband met plaatselijke toeristische informanten.

wij hopen snel weer berichten te plaatsen op ardennengenot

wandelgroeten

14:36 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-01-13

Baillonville

Ondanks het momenteel nog steeds guur winterweer is nemen we jullie al mee op een zomerse tocht.Nabij het grensgebied Namen -Luxemburg vinden we het dorpje Baillonville.

Baillonville kan je best bereiken via  de N4 ,afrit Durbuy of via de N63.De wandeling vertrekt in de dorpskern aan de st Remy kerk waar je ook wel een plaatsje voor de wagen zult vinden.

We volgen de gele rechthoek (nr5) van het kaartje van Somme-Leuze over een afstand van om en bij de 9 kilometer.Wil je nog snel voor vertrek een wandelkaart ,die kan je wat verder eerst op het infokantoor voor toerisme halen in het dorpje Heure.

We nemen de verharde weg richting "les 4 tilleuls".Nog even vermelden dat dit een zeer gemakkelijke gezinswandeling betreft,dus ook geschikt voor de minder ervaren wandelaar.Geen noemenswaardig klimmen of dalen en steeds langs goed begaanbare wegen.Zorg wel voorvoldoende drinken want je komt geen enkele drankgelegenheid tegen onderweg

Je zal merken dat deze tocht over brede ,rustige en deels verharde wegen loopt en er steeds veel natuur in de omgeving aanwezig is.

Ook krijg je tijdens het seizoen de mogelijkheid een bezoek te brengen aan "le pré gourmand",een moestuin waar je nog oude groentesoorten kunt zien die al lang in de vergeethoek zijn geraakt.

je kan genieten van prachtige verzichten oa over  het dal de Eau d'Heure en je gaat over de dréve de Wallet, een oude romeinse weg

De tocht gaat verder langs de romeinse weg en het bos de Allée Saint-Jacques ,daarna kom je terug in open veld

en hier krijg je weer een pracht van een panorama.Een wandeling vol afwisseling met prachtige verzichten en voor wie goed oplet heel wat te ontdekken,dat is wat deze tocht te bieden heeft.

Wij hopen alvast dat we met dit verslagje kunnen bijdragen tot de ontdekking van dit prachtig stukje ardennen en dat het ook zal bijdragen tot het besef van het nut van het voortbestaan van natuurpracht,zodat ook het nageslacht nog van natuurschoon zal kunnen genieten.

Veel wandelplezier

Erik en Marina

Wandelingen van dezelfde kaart in de buurt die eerder verschenen op ardennengenot zijn :