14-01-13

Fanzel (Erezée)

Gelegen in de provincie Luxemburg in Mormont ,een deelgemeente van Erezée aan  de rivier l'Aisne .Vlakbij de start vind je de kerk  Eglise Saint-Jean-Baptiste en net voor de brug kan je naast de weg gemakkelijk je wagen parkeren.

Met de kaart EREZEE-MANHAY  maison du tourisme "Le pays dOurthe et

Aisne"in de hand ontdekken we wandeling nr 12 "AL Coro"

P8170877.JPGDe tocht zelf loopt over een afstand van  8,5 kilometer maar we maakte een kleine lus net voor Mormont ,maar daar komen we later nog op terug

P8170897.JPGOp weg volg je de rood wit rood rechthoekjesprom10cresstemarg[1].gif

en zo kom je na de brug over de Aisne  al meteen op de juiste baan en ga je naar rechts bij het kruispunt.Deze wandeling loopt doorgaans langs autoweg en verharde of kiezelwegen die goed begaanbaar zijn .Ook qua verkeersdrukte valt het allemaal nog best mee en kan genieten van de prachtige omgeving.Wel verdiend het aandachtig te blijven op de routaanduiding want die durft wel eens te ontbreken.Wederom  vermelden dat een kaartje geen overbodige luxe is ,zeker wanneer je ook de lus wil maken

we volgen rue de Pierressart en ondanks dat deze weg goed begaanbaar is voelen we de helling goed in de kuiten.Deze weg blijven we volgen tot aan de splitsing ter hoogte van de col du rideux

terwijl we genieten van het prachtige landschap naderen we langzaam het kruispunt

Ter hoogte van de hoge mast slaan we rechts af en volgen de weg tot aan de volgende afslag die ons via een minder goed begaanbare kiezelweg weer laat afdalen

Deze weg BOIS DE GERARD volgen we tot aan de N876 daar sla je naar links en volg de weg .

Wat verder staat na de bocht de aanduiding om de baan over te steken en verder langs een soort van afwatergeul verder te gaan .Het is hier dat wij verkozen om de baan verder te volgen tot aan het kruispunt net voor de sportvelden.

Vanaf die plek vind je borden van wandeling nr.14;een blauwe ruit die je verder richting Mormont zal brengen

Net voor je in het dorp aankomt sla je rechts af naar beneden zo kom je terug in Fanzel

Natuurlijk kan je kiezen om de gewone route te volgen en niet de lus te maken maar de weg naar boven is eigenlijk een afwatering die tijdens hevige regenval het water moet wegwerken.Deze is niet zo goed begaanbaar.Ook kan je niet deze afdaling naar Fanzel gebruiken maar wel kiezen om langs Mormont te gaan .Wij ondervonden dat daar de wegaanduiding redelijk slecht is en je moet eigenlijk via een stuk priveweg die niet goed onderhouden is.Uiteindelijk kom je na veel moeite toch op deze afdaling uit ,vandaar dat we deze tip meegeven.

alvast veel wandelplezier en graag tot de volgende keer

17:22 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-12-12

Amonines-Erezée

Op enkele kilometers gelegen van Beffe (Rendeux) bevind zich het dorpje Amonines.Een deelgemeente van Erezée gelegen in een nog vrij bebost gebied aan de Aisne.Een vaste wandelroute door dit beboste heuvellandschap vonden we terug op zowel het kaartje van Rendeux (nr.20)als de kaart van Erezée (nr.2) onder de benaming "MIGNONFA"

Gedurende een 8 tal kilometer neemt deze tocht je mee door het prachtige landschap van deze streek

De route van 8 kilometer verloop over meestal goed begaanbare al dan niet verharde wegen maar er zijn ook wel ietwat drassige paden door bosgebied en de nodige heuvels moeten ook meegerekend worden in de afstand en belasting van deze tocht.Iemand die zichzelf een ardennenwandelaar kan noemen zal deze tocht als gemakkelijk bestempelen.

De start vind je in de dorpskern net voorbij de kerk en je vind er een bord met de beschrijving en plan van de diverse wandelingen die hier langskomen.

Zoals je ziet verloopt de start al  gemakkelijk via asfaltweg en kan je al na de eerste meters even uitblazen.Het probleem op menig ardennenwandeling is dat je net voorbij de start en net voor de aankomst wel een bankje vind maar de rest van de route zijn ze eerder spaarzaam neergezet Ook een drankgelegenheid of frituur kom je haast nooit tegen .Het is dus aan te raden om de nodige hapjes en drankjes zelf te voorzien alvorens je vertrekt.Ook een GSM kan erg nuttig zijn en men moet zoveel mogelijk proberen zichzelf te lokaliseren zodat men in geval van problemen een plaats kan melden die je net voorbij bent gegaan.Een kaart van de streek kan je daarbij helpen en is dus zeker geen overbodige luxe.Voor de (moderne) wandelaar is er natuurlijk ook nog de GPS.Zelf gebruiken we dat nooit en hebben we er ook geen bij.We vinden met kaart wandelen veel (avontuurlijker)en met rugzak ,verrekijker en fototoestel hebben we naar onze mening genoeg bij .

Al vrij snel kan je genieten van de rust en de prachtige verzichten die deze wandeling je zal bieden.

op dit punt blijven we nog steeds samen met wandeling nr 4 die nog even langs hetzelfde pad mee loopt.

Af en toe een zonnestraaltje maakt het nog aangenamer al hebben we deze keer ook weer weinig zon gezien.

Ondertussen zijn we op 400 meter hoogte al kunnen we stellen dat het niveau maar langzaam hoger gaat en zeker geen hinder vormt.

De wegen blijven doorgaans goed begaanbaar en wat belangrijk is ,goed aangegeduid.

Na de kiezelweg volg je gewoon de asfaltweg verder richting het bos

In de verte zie je reeds 'BOIS de Tave' waarachter zich het bekende park de Chlorophylle bevind.

Wat verder maak je een loopje achter het huis en vervolgt de tocht zich naar links door het bos.Hier moet je wel even goed opletten voor de bordjes

Dit is het laatste stuk van de wandeling ,je loopt zo een tweetal kilometer door het bos en langs de bosrand

Eerlijk bekennen dat er tot nog toe weinig klimwerk aan te pas kwam en over de wegen mogen we zeker ook niet klagen.De terugweg gaat langzaam dalend en een 15 minuutjes later kom je weer in Amonines

wij hebben alvast genoten van deze wandeling en kunnen deze zeker aanraden als je ergens in deze streek te gast bent.

Ondanks dat de bewegwijzering oké was ,raden we toch aan eerst de wandelkaart te kopen om zeker veilig het parcours te kunnen volbrengen.

Meer info ; http://www.ourthe-et-aisne.be/nl/

Wandelgroeten

16:19 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-11-12

Bonnerue wandeling 8

P6270156.JPGDeze keer nemen we jullie mee op stap met het kaartje van L'Ourthe superieure waarvan we een wandelstartpunt namen te Bonnerue ,een dorp gelegen in Mabompré,een deelgemeente van Houffalize (Lux.)Het is de tweede maal dat we hier wandelen met vertrekpunt aan de kerk van het dorp.De vorige keer was enkele jaren geleden maar de startplaats zat nog wel vers in het geheugen.Toen (2009)gingen  we langs wandelpad nr 9 ,het blauwe kruis (pont de Bonnerue)Het was een stralende dag met veel zon ,helaas deze keer hadden we minder geluk Een verslag van vorige keer vind je terug in onze alfabetische lijst of via deze link http://ardennengenot.skynetblogs.be/post/7083530/bonnerue .

We kozen wandeling nr 8 ,aangeduid door een groen kruis met de benaming Nabiselle' en "pont de suhet"

Vanaf deze plaats vertrekken nog 3 andere wandelingen waarvan ééntje een groot stuk met de onze samengaat .Allemaal redelijk gemakkelijk en afstanden van 5 tot 9 kilometer

Het merendeel van deze tocht loop je langs rustige verlaten wegen met veel natuur , bos en rust.

Hier zorgde het kruisteken even voor verwarring want eigenlijk moet je hier links in gaan .Aan het einde van de wandeling kom je hier terug en volg je wel het kruis.Weer moeten we hier het nut van de aanschaf van een kaart  onderlijnen want als je het kaartje erbij neemt is alles duidelijk en kom je niet voor verassingen te staan.

Het verhaal achter deze wandeling dateert uit de tweede wereldoorlog.Je loopt in de bossen en volgt hetzelfde spoor van de US troepen die op jacht waren achter de duitsers naar de enige overgebleven brug van de streek.

Tot net voor deze plaatsaanduiding ging de wandelroute samen met nr7.Op die splitsing kan je nog beslissen de wandeling in te korten door rechts nr 7 aanduiding blauw wit blauw te volgen.

P8020473.JPGWie echter de tocht verder zet zal de beloning die deze streek aan natuurpracht te bieden heeft zeker weten te waarderen .Een wandeling van net 9 kilometer met de mogelijkheid de afdaling naar de brug en de prachtige rust en uitkijkpunten zullen nog lang als herinnering bijblijven.

En zo je kan zien is er her en der ook aan een rustplaatsje gedacht.Een zitje (ligje) voor twee met het geluid van het stromende water en dit alles omgeven door  prachtige natuur

Het geluid hoor je er zo bij ,wanneer je even uitblaast op de bank en de Ourthe haar eeuwige weg verder zet.

Na de rustplaats volgt de route naar boven via een goed begaanbare weg en kom je al snel uit het bos en loop de weg naar het punt waar de troepen destijds naar beneden de afdaling begonnen richting brug.

Hier moet je dan links afdalen ,echter dit hoef je niet te doen .We willen meegeven dat het hier om een redelijk moeilijk begaanbare weg gaat en het een eindeloze (dik 15 minuten)afdaling is .Hou er ook rekening mee dat je terug via dezelfde weg naar dit punt moet komen .

Telkens denk je dat je er bijna bent maar de werkelijheid is dat je helemaal tot beneden moet om de stenen brug te zien ,rechtsomkeren en klimmen om dan  terug de weg boven verder te zetten.

En dit is dan het bruggetje.aan de overkant kan je nog wel even verder stappen maar daar staan geen gegevens meer van op onze kaart ,dus .......

......dan maar weer naar boven

en nog even genieten van de prachtige omgeving.Daar zal men ,toen in het voorjaar van 1945 zeker geen oog voor gehad hebben .

eens weer boven gaat de weg vrij vlot en zonder enige moeilijkheidsgraad verder en vloeit wandeling nr.7 weer in onze route

en we langzaam maar zeker weer in Bonnerue aankomen.Het weer zat niet te best mee en we raden aan deze wandelroute op een zonnige dag te volgen .Wij zijn er zeker van dat het een geslaagde wandeling zal zijn die je desgewenst kan aanpassen voor wie de afstand wil inkorten.Er is voldoende bos om even in de schaduw te vertoeven en een stralende hemel zal de streek in een mooier kleurtje brengen

Kijk ook eens op

16:36 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-11-12

Morresée.

Dit maal geen wandeling in de prov.Luxemburg maar we vertoeven  nabij het grensgebied  Namen - Luxemburg ,op enkele kilometers van Durbuy en Marche en Famenne op ongeveer 15 kilometer van ons vaste stekje.

We bevinden ons te Heure ,een deelgemeente van Somme Leuze waar deze wandeling vanuit Morresée langs gaat.Je kan dus evengoed hier aan het info kantoor starten.Het is een vrij gemakkelijke wandeling over een afstand van 8 kilometer en met geen al te grote hoogte verschillen en goed begaanbare wegen.Volg de blauwe rechthoek en je komt evengoed aan de starplaats .Wij verkozen hier te starten omdat we gemakelijk konden parkeren en we op deze plaats de wandelkaart hadden aangeschaft .

Vanaf het plein steek je de brug over en volg de blauwe ruit (wandeling nr.7) .Net over de brug volg je het weggetje naar links en wat verder steek je de national 929 over en volg je de weg richting Moressée.

Zoals je ziet gaat deze wandeling over grotendeels verharde en rustige landelijke wegen

en zowel de natuur als de bewoonde wereld zijn niet ver weg

Soms moet je wel opletten dat je niet de verkeerde weg gaat volgen want ook hier ontbrak de markering en vertelde de kaart links de weg te vervolgen.

Wie een stevige boswandeling wil maken komt hier bedrogen uit maar als een gezellige gezinswandeling kan je deze tocht als een aanrader beschrijven,zelfs voor wie minder goed kan stappen.

Toch het vermelden waard is dat er in deze buurt tot 1939 zwavel en lood werd ontgonnen

Op een warme zomerdag is deze afkoeling welkom

Het is één van de zeldzame momenten in de schaduw op deze tocht

Ondanks het geringe hoogteverschil kan met toch regelmatig genieten van een prachtig verzicht en een prachtige omgeving.

Langzaam maar zeker naderen we het einde van deze wandeltocht die ons na een kleine 8 kilometer terug tot het vertrekpunt brengt.

Heure komt alweer in zicht en ons voornemen was alvast snel gemaakt,hier komen we terug om nog meer wandelingen van het kaartje te stappen

Zo ,wij zijn aan het eindpunt gekomen en hopen alweer een steentje te kunnen bijdragen tot een geslaagde wandeluitstap of op zen minst een kijk /gevoel op de omgeving online te betekenen.Het kaartje met 12 redelijk korte wandelingen kan je hiet op het kantoortje tegen betaling bekomen.

Wil je meer

groetjes en tot binnenkort

13:40 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-06-12

Bertogne Prov.Lux

Deze keer nemen we jullie alweer mee op stap met Adeps .Ditmaal te Bertogne in de provincie luxemburg.Bertogne heeft nog vele kleine dorpjes die behoren tot deelgemeente flamierge en Longchamps maar ook hier in deze streek heeft de natuur nog ruim de bovenhand kunnen behouden.Een kaart met 15 wandelroute kan je aanschaffen in de gemeente Bertogne zelf .Aan de rotonde bevind zich het info kantoortje

De VVV en toerisme Bertogne
Toerisme Paviljoen
Rotonde 28 / A
6687 Bertogne

Tel Fax 061/21.72.82

www. bertogne -si.be

Wij tonen alvast enkele beelden van deze streek genomen tijdens de adepswandeling

Een beeld van het schooltje en de parking vanwaar de verschillende wandelafstanden vertrokken

Uitzonderlijk was dat er weinig gebruik gemaakt werd van de talrijke bossen die deze streek rijk is en ook de bestaande wandelparcours werden haast nooit aangedaan

Het was een warme voorjaarsdag ,één van de weinige die we dit jaar mochten beleven .Het af en toe door het bos stappen was een welgekome afkoeling .Dit lijkt wel een tunnel door het bos ;Vermoedelijk een doorgang gemaakt voor de boer die op die zo van het één naar het ander veld kan rijden maar voor ons een deugddoende verfrissing.

Eén van de rustige kleine dorpjes die we doorkruiste.Hier heeft de tijd geen betekenis en kan men nog genieten van het leven.

Van Fays gingen we richting Monaville maar voor daar aangekomen konden we nog genieten van het prachtige panorama de zuivere lucht de rust en het heerlijk voorjaarsweertje dat ons op deze tocht vergezelde.

P5280195.JPGMonaville waar je alvast een mooie kort wandelingetje,vlakbij door het bos" bois Niblamont"6,5km kan stappen.

Van Monaville gaat de weg terug richting Bertogne.Nogmaals ter verduidelijking het gaat hier niet om een bestaande wandelroute maar wel een wandeling in org.van Adeps;Wandelkaarten van deze streek kan je wel bekomen bij De VVV en toerisme Bertogne

een uurtje later kwam Bertogne weer in beeld

en blikken we terug op een prachtige wandeling in een mooie en rustige omgeving die we iedere wandelaar en natuur (ardennen)liefhebber aanraden.

meer Info ; http://www.paysdebastogne.be/nl/de-streek-van-bastogne/be...

www. bertogne -si.be

prettige wandeling en tot een volgende keer

15:27 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-05-12

Masbourg

Net zoals in vlaanderen kan je ook in Wallonie op stap met wandelclubs aangesloten bij een federatie.

afgelopen weekend waren we op stap met de MARCHEURS DE LA MASBLETTE te Masbourg (deelgemeente van Nassogne-LUX-)gelegen aan het zijriviertje van de lomme ,de Masblette.

De werkwijze is net hetzelfde als in vlaanderen,je gaat gewoon inschrijven en betaald je startgeld (ong.1eur)je kiest uit de verschillend afstanden en volgt de gekozen weg.Ook hier zijn controleposten onderweg en ben je verzekerd bij ongevallen.Na de wandeling kan je ook hier je wandelboekje laten afstempelen en worden gegevens verzonden naar de andere federaties zodat jou club weet waar haar leden stappen.

zicht op de start

Ook niet leden van een club kunnen op dezelfde manier inschrijven en zo ook deelnemen aan een georganiseerde wandeltocht en genieten zo ook van uitgewerkte wandelroutes in de ardennen.Meestal gaat die wandeling door op zondag maar soms ook zaterdag en enkele ook in de midweek.Uitgebreidere info vind je op de site van de federatie en in de wandelkalenders zoals de Marching en op de site van de waalse federatie waar je ook de papieren kalender kan bestellen maar meestal kan je die ook aan de start verkrijgen.

we tonen graag enkele foto's van de wandeltocht te Masbourg,een wandeling die jaarlijks rond de zelfde data plaatsvind.

Het is een mooie omgeving waar natuur de bovenhand heeft en we kunnen deze alvast aanraden aan ervaren stappers.

Wel ééntje met enorme hoogteverschillen m.a.w.mooi maar een vermoeiend parcours.Deze wandelhappening was zowel op zat. als zondag en de afstandskeuze van 6-12-25 ...tot wel 70 kilometer.Wij vonden de 12 al voldoende maar na aankomst hebben we voorgenomen de volgende keer terug te komen voor een langere afstand want het is echt een prachtige streek.

Natuurlijk vind je er ook bewegwijzerde wandelpaden van uiteenlopende afstanden maar daarvoor verwijzen we naar de plaatselijke toerisme kantoren of via volgen de link , http://www.opt.be/informations/gemeenten___nassogne/nl/C/...

die je zeker verder op weg zal helpen.

Prachtige verzichten vergezellen via de dorpen Lesterny en Grupont .

de wandelclubs maken soms wel gebruik van bestaande routes maar krijgen ook regelmatig toegang tot gebieden die normaal niet voor publiek toegankelijk zijn zodat de wandelaar ten volle kan genieten van ongerepte natuur en zo ook op de mooiste plekjes kan geraken.

Wij blikken alvast terug op een geslaagde wandeling en hopen via deze weg een goede wandeltip te hebben meegegeven  die vooral de leek in wandelland een stapje verder heeft gezet naar een verdere ontdekking van de natuur in de ardennen
Interesse in deelname ;Kijk dan alvast op de site van de federatie

10:03 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-05-12

Heyd

Heyd is een deelgemeente (dorpje)van Durbuy maar heeft wel een eigen karakter.Het zijn slechts enkele straatjes en die vormen ook de dorpskern gelegen tussen toch wel steile hellingen gelegen  aan de Aisne.Een mooie omgevingen en ook in de de buurt van Weris bekend van de dolmen die ook vanuit deze streek via wandelroutes bereikbaar zijn.

Een prachtig zicht op de steengroef "la Préalle"die vanaf diverse plaatsen rondom het dorp onmiddellijk in de kijker valt.Even vermelden dat het hier niet over een bewegwijzerde wandeling gaat maar een wandeling in org.  van Adeps.

Toch ter verduidelijking deze wandelbordjes om te verzekeren van het bestaan van wandelwegen die leiden naar bekende plaatsen zoals de dolmen en het duivelsbed en waarvan kaarten in de infokantoren te verkrijgen zijn.Via deze willen wij nogmaals kennis geven over de mogelijkheid voor ieder om de ardennen te verkennen via georganiseerde wandelingen zoals deze van Adeps die voor ieder toegankelijk zijn .Elke zondag vind je op diverse punten in wallonie uitgestippelde wandelingen met verschillende afstands mogelijkheden en die je naar de mooiste plekjes van de streek brengen.

Dit maakt het een stuk gemakkelijker om de natuur te verkennen en toch niet te verdwalen ,met het voordeel dat je ook de afstand vooraf kunt kiezen en je ook niet echt alleen maar wel op eigen tempo kunt wandelen.

De wandel-jaar-kalender kan je voor één euro aanschaffen aan de start maar je kan ook op de site van Adeps de kalender raadplegen.

Onder de benaming "groene punt" vind je in de kalender vast wel een wandeling in de buurt van je verblijfplaats.

Ga gerust eens een keertje mee op stap en maak een keuze van de afstand.

foto hierboven genomen op andere locatie.Dit is ter info van de herkenning afstanden (kleur afstand)

De kleurkode is verbonden aan een vaste afstand ,dus volg je hier de blauwe pijl dan volg je de weg naar rechts over een afstand van 5 km. geel,oranje en rood gaat naar links.Groene pijlen volgen een gezamelijke route tot er ergens opnieuw een kleuraanduiding is ,dan volg je gewoon de gekozen(kleur)afstand.

Adeps wandelingen zijn enkel op zon en Feestdagen

veel wandelplezier

09:43 Gepost door Erik en Marina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-05-12

Buisson - Ortho

Voor de derde maal bevinden we ons in deze streek van Ortho op enkel kilometers van La-Roche (prov.Lux)waar in een prachtige omgeving enkele korte maar mooie wandelroute aangeven zijn(zie ook in ons archief 'Ortho en Nisramont(blanche pierre)'twee mooie wandelingen in dezelfde streek en van de zelfde wandelkaart.Deze wandeling is ook een korte op zeer goed begaanbare wegen en perfect als gezinswandeling en loopt over een afstand van 6 kilometer.Alle wandelingen in deze streek kan je samenvoegen tot één of meerdere grote wandeltochten mits je gebruik maakt van de kaart.

Het begin van deze wandeling vind je aan de kerk van Buisson waar voldoende parkeerplaats is voorzien en de wegaanduiding is een blauwe rechthoek. De wegbewijzering is goed aangebracht en voldoende en op een klein stukje na overal toegankelijk met een kinderwagen.Enkel een klein stukje in het bos is na regen drassig en moet men even tussen de bomen een weg banen naast de gewone route.

Ook qua hoogte en laagte -niveau moet je hier niet teveel problemen verwachten vandaar dat we dit aanzien als een geschikte tocht voor beginners die voor het eerst kennis maken met wandelingen aangeduid op kaart.Hierboven zie je de weg die zacht klimmend vertrekt vanaf de kerk en eigenlijk is dat zowat het hoogte verschil van deze tocht.

Neem vooral rustig de tijd en geniet van het prachtige panorama ,de rust en de natuurzuivere lucht die eigen is aan deze streek.

op dit punt moet je normaal links de weg vervolgen maar wie de wandeling wil vergroten kan ook rechtdoor naar Ortho stappen waar je dan aan de kerk naar links gaat om dan verder aan het kruispunt de weg weer kan aansluiten op deze weg.Doe dit enkel als je de wandelkaart bij hebt als je niet voor verassingen wil komen te staan.

Als alles vlot is verlopen zou je 90 minuten na de start dit beeld moeten zien en kom je dus weer aan in het dorp

Het is natuurlijk geen wedstrijd tegen de tijd en ieder gaat zijn eigen tempo.Het belangrijkste is dat je geniet van de wandelingen en de gezondheid zal er zeker ook positief op reageren.Voor de beginnende wandelaar is het beter 2 korte wandelingen dan één grote te volbrengen op enkele dagen en zodoende het lichaam laten aanpassen aan je sportieve prestaties .Investeer in een paar goede wandelschoenen ,een rugzakje en vooral een wandelkaart van de streek waar je op stap gaat.Enkele pleisters voor het geval van blaren mag je zeker ook niet vergeten .